Lite fortsättning
1972 hade både
ekonomi och lust växt till sej så pass, konstaterade jag när jag satt och
lurade i min lilla torpstuga uppe på Tumbomon utanför Eskilstuna, att det
nog var läge att se sej om efter en ny motorcykel igen. Hade redan 1969
flyttat till Eskilstuna och bodde första tiden på Rademachergatan, mitt
emot gamla bryggeriet där Tingsrätten nu ligger, och där brakade stans
alla knuttar förbi då och då på sina animerade färder mot Lunden i
Smörparken. Emellanåt tog jag en promenad dit ner för att kolla läget och
snacka lite varvid jag insåg att det var i dom sammanhangen man hörde
hemma - egentligen. Så jag la manken till och nosade reda på Jurkka i Uppsala då jag hört ryktas att han huserade där på Lelles som motorcykelsäljare. Konstigt – gillar man motorcyklar ska man väl inte sälja dom, utan köpa… Nåja, det var roligt att återses efter många år i skingrad tillvaro. Eftersom man väl får anses ha haft rejäl tumme med säljaren så fick jag provköra dom flesta av hojarna i arsenalen. Och där ingick märken som Laverda 750, Suzuki GT 750 "Vattenbuffel", Honda 500 Four och 750 dito samt Norton 750 med flera andra bortglömda pjäser. Det slutade med att jag halvslut efter att halvt ha kickat ihjäl mej på Nortonmaskinen bestämde mej för Hondan 750 Four – med elstart. Jurkka hade bra personalrabatt och hela den kom mej till godo så det blev pengar över att ta sej tvärs igenom Uppsala till Lelles andra affär och handla upp sej på en ny skinnpaj, nya stövlar och handskar. Gamla hjälmen från 50/60 talet fick duga. - Hade ju aldrig skadat huvudet i den så den borde väl vara bra nog… På skärmen fanns det fortfarande kvar målat i ljusblått gamla klassiker som Monark, BSA, Triumph, NSU Dyngmax, Husqvarna och Harley-Davidson. Men nu var det alltså Honda 750 Four som gällde, och det kändes mäktigt att få glida iväg på den vackert guldgula och kromglänsande fyrcylindriga hojen, med en vänlig avskedsvink till Jurkka lämnad efter sej. Det var roligt att komma hem och få visa upp hojen för min lilla
kissekatt Fransson, och han fattade genast tycke för den och hoppade upp
på dynan och la sig till rätta medan restvärmen från motorn svepte in
honom i välbehag. Även Kristina blev förtjust och blev plötsligt spätta
och hängde med på massor av åkturer över sommaren. Men nu slutar jag, för minnet och lusten sviktar. Men 40 000 mil låg och väntade på att få läggas till dom redan avverkade 22000, och 46 hojar till dom 13 redan förbrukade. Haha. Göran Håkansson den 8 maj 2007
|
|
författaren med ny BMW R75/5 hösten 1972
-
översiktsidan -
-
tillbaka till
MC-sidan -