Nåväl, vintern gick över i vår och då fick vi se den fina knarren som Låe efter många timmars mekande hade gjort i ordning hos Åkerblads, men även nya tjejen Anna (Geisler) visades upp. Det blev ett vackert ekipage, beledsagat av många pussar, där särskilt motorn imponerade med sin tydligt utmejslade profil, likaväl som spättans. Det satt nämligen en Norton International stånka i den. En enklare variant av den berömda Norton Manx. Den hade en kuggstångsdriven överliggande kamaxel, något som var synnerligen exklusivt i skarven 50 och 60 talet. Jurkka körde också Norton, men en mera standardbetonad pjäs, som dock hade det vackra tilläggsnamnet Atlas. På en Ariel 650 återfanns Egeryd och Antti körde BMW naturligtvis och med Lill-Maggan som spätta. Själv drogs jag med den tröga Trajan Bonneville men bara för en kort tid till.

Delar av gänget utanför Little Rock-kåken dec. 1960
LITTLE ROCK i December 1960
Britt, Egeryd, Nisse, Mats-Olov, Katten, Jurkka, Filip, Göran, Lill-Maggan, Antti, Pilsner, Lillån, Ing-Britt och Håkan (författaren)
 

 Ester och Lynn i Arboga
Esther och Lynn på min Triumph Bonneville i Arboga 1961 - Crosstävlng på gång

Av någon bortglömd anledning, om det nu fanns någon sådan, hade vi åkt till Karlskoga och sedan vänt hemåt igen, vilket det ju alltid kan finnas många anledningar till. Jag hade den gladlynta Lynn som tillfällig spätta och det var i och för sig gott nog, men när vi kommit nästan hem och var i höjd med Berglunda började motorn hacka och rycka, och rätt som det var slog det ut grova eldslågor från den. Det var bara att så fort som möjligt stoppa transporten och få av tanten och sej själv, ut med stödet och av med tanklocket, så att inte tanken skulle explodera, tänkte jag. Mer kunde inte göras utan det var bara att ställa sej och se på när den fina Trajan avancerade mot skrot. Efter ett tag kom kompisarna tillbaka, bara för att se dom sista flämtande lågornas rov. Vi fick skjuts hem på olika lediga bönpallar. Dagen efter var det bara att besöka Kobella igen och berätta om den nesliga hädanfärden för Bonnevillen. Medan jag gjorde det kunde jag inte låta bli att snegla lite på en helt annan Traja, något som tydligen Kobella också upptäckte, för han såg närmast förtjust ut, som om han vädrade en ny givande affär. Så blev det naturligtvis också. Några dagar senare åkte jag därifrån på min nya Triumph Tiger 110 Special och från försäkringsbolaget åkte det väl i samma veva iväg en summa pengar som betalning för den… Hojen var vackert vit och röd, och för första gången såg man en motorcykel med helkromad lykta, och ovanför den tronade både hastighetsmätare och varvräknare i separat konstellation. Enkel förgasare och luftrenare borgade för längre livslängd på cylindrar och annat, än Bonnevillens - och mindre risk för eldsvåda…
 
Låe och Anna i Kungsör våren 1961  Norton International      Låe och Anna - så kära våren -61
Låe och Anna

så kära

 Till vänster
 Fördel öppen hjälm
 

     

 Kristina, Vikern 1961
Kristina - här utsträckt på en berghäll vid sjön Vikern, där vi tältade en helg 1961.

En annan gång hände olyckan som ändade den utomordentligt rara tjejens liv.
Under hemfärd från någonstans fick Hasse punka på bakhjulet och hojen började kränga så våldsamt
att Kristina trillade av och slog sig så hårt att hon avled direkt.
Hasse däremot klarade sig utan att ens köra omkull.  Arma människor ...

- nästa sida -
- översiktsidan -
- tillbaka till MC-sidan -

alla rättigheter till bilder och texter förbehålles Göran Håkanssin