Framåt högsommaren 62
hade ekonomin kommit i ordning så pass att det var dags att se sej om efter
något lite häftigare att fortskaffa sig framåt med. Nosade upp en hoj i
Arboga som verkade vara rätt. Det var en kolsvart BSA Golden Flash 650
av 1956 års modell, och faktiskt i riktigt skapligt skick. Slog till och
köpte den kontant och känslan var enorm att den var bara min, och
hemfärden blev en av dom lyckligaste stunderna på motorcykel. Den gick så
satans rart och kändes så stor och mäktig - och så var den bara min… Det visade sig sedan att den var bra också. Ett enda lite mankemang uppstod då gängorna som höll fast transkåpan hade slutat att vara sådana. Men det fixade sig snart med hjälp av Såpis (såpskräcken) i Skebäck, som hade lite ny teknik till förfogande som kallades "Heli Coil", eller nåt sådant, och som bestod av nya gängor i stål som med ett speciellt verktyg kunde fås på plats i aluminiumgodset där dom försvunna suttit. Sedan gick den så fint att min "sambo" Kålis och jag en vacker lördagsmorgon fick för oss att fara till Oslo och få lite fika. Det var bara att kicka igång – han sin Norton Dominator och jag min BSA Golden Flash - och dra dom 33 milen dit, bara för att konstatera att kaffet och vägarna var bättre hemma. Så vi vände snart ditåt igen, och slank på hemvägen in hos Karlstadsknuttarna för lite riktigt fika och ett gott snack, innan slutetappen hemåt på sena kvällskvisten. Ja, så gick den dan… |
Kålis i Oslo 1962
Så rullade det på, och det
gick väl an när BSA:n inte kostade mer än 75 kronor för ett halvårs
halvförsäkring. Man hade faktiskt råd att åka så mycket man ville, och
gjorde det också. Som när jag lastade ombord spättan Filip (Elisabeth) och
tillsammans med Jurkka och Anna, Kålis och Barbro samt Kallevurpa for till
Skarpnäck i Stockholm för att se på TT-tävlingarna där. När natten sedan
slog till skaffade vi oss billigt nattlogi på Kungens kurva. Det kostade
inte mer än tre kronor per binge i en liten barack bakom macken. Så vi
hyrde fyra stycken. Kallevurpa fick en alldeles egen medan vi andra fick
trängas två och två i våra. Men ingen klagade. Och varför det, en annan
hade ju skön Filip, och dom andra hade sitt - och sedan sov vi gott till
sena morgonen. En morgon som skulle övergå i en dag då vi stötte på
självaste Torgil Magnuson. Vi kände allt till honom sedan förut,
eftersom han varit omnämnd i MC-Nytt för sin för sin tid så ovanliga
kombination av akademiker, författare och vittberest motorcyklist. Han
bodde större delen av året i Rom, där han verkade som docent i arkeologisk
arkitektur, men all fritid ägnade han åt att per motorcykel noggrant
utforska det Italienska landskapet runt Rom, och sedan dela med sig av
sina upplevelser och intryck i flera böcker, varav den första och mest
motorcykelanknutna heter "De lyckliga söndagarna". Långt senare – i mitten
på 70-talet, skulle våra vägar korsas nästa gång, för att följas av flera
decennier med fin vänskap och många härliga motorcykelturer tillsammans,
om somrarna. Men, det är en helt annan historia. |
Baracken vid Kungens kurva 1962 - Anna, Jurkka, Kalle-Vurpa, Filip, Barbro och
Kålis
Skarpnäck 1962 - Filip (Elisabeth) och Författaren, Jurkka och Anna på
en Norton.
Foto: Torgil Magnuson
Från Skarpnäcksresan 1962.
Lasse "Tvilling" Eriksson (Fika), Barbro, Kålis, Filip, Anna,
Kallevurpa, Jurkka och Torgil
Från Skarpnäcksresan 1962.
Sammansmält Örebro- Eskilstuna- Karlstadgäng vid berget, Kungens kurva, Stockholm.
Från vänster: Barbro Torgén, Kumla, Karl Oskar "Kålis" Johnsson/Lord,
Örebro.
Lars "Fika" Eriksson med spätta i vita byxor, Pekka Lallukka med ryggen
häråt, från E-tuna.
Närmast på vit BMW R69S syns Lars Karlsson, Karlstad.
Längst till höger "Slipsens" Norton och hans spätta Iréne från Arvika.
Till vänster därom skymtar Jurkka Blomberg från Örebro
och med ryggen snett mot fotografen Folke "Slipsen" Gustavsson själv.
Foto: Göran Håkansson
Författaren 1963
En bit in på året 1963
säljer jag så min kära BSA för att övergå i annan verksamhet.
Gänget hade skingrats, och jag ville prova mina vingar till annat. Och
Jurkka sysslade med förverkligandet av SMC. Härmed tackar man för
sej och glömmer alltihopa - slutgiltigt |
illustration till sidan 17 -
länk dit -
-
nästa sida -
- översiktsidan -
- tillbaka till
MC-sidan -